tisdag 8 maj 2012

Dag 2 på Periodisk fasta...

Så igår var således första dagen och det kändes väl egentligen inget speciellt annat än att jag bara tog kaffe till förmiddagsfikat på jobbet. Vi brukar ju alltid karva lite på en ostbit då, jag och min kollega men hon var dessutom på utbildning igår så då kändes det nästan ännu lättare... Jag tränade CXWRX på lunchen och tyckte det gick som vanligt. Jag försöker ta i lite mer nu så att det verkligen ska kännas dagen efter... De senaste gångerna har jag knappt fått träningsvärk tyvärr men det är en "ganska" ny rutin nu och jag har ju så gräsligt svårt med koordination så jag hänger med lite dåligt tyvärr... Det kändes ialla fall som jag orkade lika mycket på fastande mage och idag har jag liite träningsvärk... :-)

Vad hoppas jag då på att få ut av detta?

Kostrådgivarna.se skiriver de om att periodisk fasta gert högre fettförbränning och att det blir lättare att bygga muskler. Jag fill ju absolut minska lite på underhudsfettet och bli mer deffad inför sommaren så jag kommer ge detta en chans i någon månad... Åse från 56kilo.se skriver om att hon äter så här under veckorna och sedan lite liberalare under helgerna och det kommer jag säkert att göra också.... Mitt "problem" är dock att jag absolut inte kan vara utan kaffe och absolut inte dricka det svart så lite "fusk" med en skvätt grädde får det allt bli varje dag men jag hoppas att det ska ge något resultat ändå...

Jag har inte kommit igång med 6-pack Promise ännu men det är fortfarande mitt mål... Idag ska jag i alla fall förhoppningsvis köpa mig ett par löparskor och lite annan gear så att jag kan ge mig ut på premiärtur ikväll. Hoppas verkligen det finns några skor som passar mig på stan nu på lunchen för nu är jag taggad... :-)

6 kommentarer:

  1. Åh, det ska bli jättekul att höra hur det går för dig om du kommer iväg en sväng! Om jag orkar ska jag testa att springa ikväll - och ta bricanyl först. Gör det skillnad ska jag boka in en tid hos er och kolla ordentligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog jättebra att kolla med en spirometri. Du tar väl ordentligt av allergimedicin nu när det är så galet mycket pollen i luften... Jag meddelar hur det gick... :-)

      Radera
  2. Jag har ju testat lchf, äter väl lite så nu med, men inte alls särskilt strikt. Jag funderar lite såhär: lchf verkar ju handla mycket om att äta som man gjorde på stenåldern, typ, tänker särskilt på detta med periodisk fasta... Men på den tiden blev man varken särskilt lång (tänker här på tillväxt som sägs öka) och inte heller särskilt gammal. Det är ju sedan välfärden ökat som vi nu både blir äldre och friskare (längre upp i åldern). Så helt fel kan väl inte dagens kostråd vara? Att äta naturligt producerad mat, ekologiskt är ju jätte bra, men jag ställer mig nog lite tveksam till hela paketet med LCHF, därmed ingen kritik, vet ju att du mår fantastiskt bra och så, men som sagt, som helhets tänk är jag faktiskt lite tveksam.

    SvaraRadera
  3. Lite försvann: socker och ffa snabba kolhydrater klarar vi ju oss också bra utan, den biten köper jag, men det är detta med att avstå frukt och att låta kroppen fasta så länge som jag ställer mig tveksam till. ;-)

    SvaraRadera
  4. Hej Ebba!
    Tack för dina kommentarer...
    För att lyckas med viktminskning så är det ju olika hur strikt man måste vara...
    Jag tror ju kanske mest på att det har med dagens mediciner att göra att vi faktiskt blir så mycket äldre... Förr dog ju alla av den enklaste infektion som vi nu lätt kan bota med antibiotika (som du ju kan allt om)
    I frukt finns det ju en massa bra vitaminer MEN ochså en väldigt massa socker och i kroppen blir ju även fruktsocker väldigt insulinhöjande och därmed inte särskilt bra för kroppen. Man får ju i sig samma vitaminer om man äter grönsaker men dessa höjer ju inte blodsockerhalten...
    Fastan är ju ett sätt för kroppen att börja med att bränna det man redan har... Det var ju inte så att man stoppade något i munnen var tredje timme på stenåldern utan då kunde man nog gå rätt länge utan mat men kroppen orkade nog ändå....
    Sjukt vad mycket energi jag har på förmiddagarna nu... Visserligen är ju detta helt nytt för mig än så länge men det är spännande att se hur kroppen reagerar... Jag var överraskad att jag orkade springa nästan 6 km igår kväll eftersom jag aldrig har sprungit tidigare och bara kört 1 cardiopass i veckan (Zumba) sedan nyår... Det var inte flåset som tog slut utan jag blev lite stum i benen... Fast då var jag ju redan hemma... :-)
    Hoppas vi kan springa tillsammans någon gång?
    Kram

    SvaraRadera
  5. Springer gärna med dig!! Mina benhinnor mÅste dock få vila nån vecka nu tror jag... Kram!

    SvaraRadera